Bo Hrvaška zaradi ZDA ostala brez izraelskih bojnih letal F-16? – TOPNEWS.si

Bo Hrvaška zaradi ZDA ostala brez izraelskih bojnih letal F-16?

Bo Hrvaška zaradi ZDA ostala brez izraelskih bojnih letal F-16?

Včeraj je v naši soseščini odmevala novica, da so Združene države Amerike blokirale hrvaški nakup rabljenih izraelskih letal F-16.

Informacijo je objavil ameriški portal Axios, ki se sklicuje na visoke vire iz izraelske vlade. Spomnimo, Hrvaška se je v Izraelu dogovorila za nakup 12-ih letal F-16 iz obdobja osemdesetih let prejšnjega stoletja, katerih proizvajalec so Združene države Amerike, in na katerih so Izraelci v preteklih letih naredili številne spremembe.

“Gre za redko razhajanje v izredno tesnih odnosih med ZDA (Trumpovo administracijo) in Izraelom v zadnjih dveh letih, še posebej, ko gre za vojsko in obrambo”, piše novinar Barak Ravid.

Glede na to, da je hrvaška vlada in minister za obrambo Krstičević posel z Izraelci predstavljal kot zaključeno zadevo, je priletela blokada Trumpove administracije kot veliki udarec.

“Prva stvar je ta, da nakup rabljenih letal vključuje tri strani. Ne gre le za formalno politično vprašanje, temveč vprašanje usklajenosti z Natovimi standardi. Izrael ni članica Nato in se ni preveč utrujal z Natovo kompatibilnostjo, medtem ko so na veliko modificirali letala. Ta letala so izstopila iz Natove sfere, sedaj pa si se morala vanjo vrniti, vprašanje pa je, koliko so ta letala še sploh kompatibilna. Izraelska letala so na koncu svoje življenjske dobe in potrebujejo remont. Takšen zapleten podvig pa lahko izvedejo le proizvajalci, to pa so Američani”, je pojasnil Tabak.

Mnoge je presenetilo, ker so ZDA Izraelu blokirale prodajo letal Hrvaški glede na to, da sta državi v tesnem odnosu. Vendar Tabak ima razlago tudi za to.

“Izrael in ZDA sta državi zaveznici, vendar se njuna tesna povezanost konča, ko gre za vojaške stvari. Ko gre za podaljšanje življenjske dobe letal, nastane problem garancij. Če mislimo uporabljati letala v rokih, ki si jih želimo, je podaljšanje njihove življenjske dobe nujno, slednje je Ministrstvo za obrambo tudi najavilo. Izrael je omenjena letala močno uporabljal. Kdorkoli bo prevzel garancijo, bo hkrati prevzel tudi veliko tveganje. Podaljšanje življenjske dobe je tehnično tudi zelo zahtevno, na robu letalske tehnologije in vrste pravnih, tehničnih in političnih vprašanj v zvezi s tem”, meni analitik hrvaškega portala Index.hr.

Kaj se bo v nadaljevanju zgodilo z nakupom izraelskih rabljenih letal? Tabak meni, da je cela zgodba zelo negotova.

“Posel je še vedno znotraj roka, zdi pa se, da je že dlje časa v problemih, ki pa niso nerešljivi, občutek pa je, da se jih ne da kar tako rešiti”, je dejal Tabak.

Na vprašanje, kdo je največji izgubar v takšni situaciji, je Tabak odgovoril. “Izrael ima svoje letalstvo, ki se pravkar modernizira z novimi lovci. ZDA že tako izvažajo svoja letala, meni Tabak, ki ne more verjeti, da je to največji problem za Hrvaško. Hrvaška ima dobre odnose z ZDA in v zadnjem času pristojne odnose z Izraelom. Zdi pa se, da se je podcenjevalo os ZDA – Izrael, njihov dober odnos pa ima zelo oprijemljive meje”, meni Tabak.

“Izraelska ponudba je bila v marsičem privlačna, vendar je v sebi nosila velika tveganja, ki pa so bila podcenjena”, meni Indexov analitik.

COMMENTS

Wordpress (0)