“Dva koraka naprej, en korak nazaj, če je potrebno. Lenin Ajatola vidi, da so šli prehitro predaleč” – Janša o Kučanovem predlogu, da bi namesto muzeja sredi Ljubljane postavili spomenik slovenski osamosvojitvi
Prvi predsednik Milan Kučan se je na proslavi ob 78. obletnici osvoboditve Vrhnike zavzel za spomenik slovenski osamosvojitvi pred državnim zborom. Spomenik bi po besedah prvega slovenskega predsednika služil kot vodilo ter nas kot narod povezoval in opogumljal za uspešno spoprijemanje s prihodnjimi izzivi. Milan Kučan je na slovesnosti v Cankarjevem domu na Vrhniki poudaril željo, da se s spomenikom poklonimo sebi kot narodu, ki je pred dobrimi tridesetimi leti s takratnim dejanjem dosegel osamosvojitev države.
»Tak spomenik bi svoje mesto upravičeno imel na osrednjem trgu našega glavnega mesta, na Trgu republike, na katerem so se odvijala mnoga osamosvojitvena dejanja. Tudi dvig zastave mlade slovenske države in njena oznanitev svetu. Na tem zgodovinsko simbolnem kraju zdaj stoji spomenik, posvečen nekemu drugemu pomembnemu času naše zgodovine, ki na žalost še zmeraj deli naš narod. Pripada naši preteklosti, je simbol hotenj tistega časa. Novi čas potrebuje svoj simbol. Spomenik slovenske osamosvojitve bi bil poklon našemu skupnemu dejanju, ki se ne bi mogel zgoditi kot dejanje enega dela Slovencev proti drugemu, je, kot poroča Reporter, dejal Kučan.
Dva koraka naprej, en korak nazaj, če je potrebno.
Lenin
Ajatola vidi, da so šli prehitro predaleč. Čisto vino, nalito ob zadnji interpelaciji ter akcije #VSO so zalegle. https://t.co/cRJWf94rvQ— Janez Janša (@JJansaSDS) May 6, 2023
Šah – mat. https://t.co/NVB0F0HkAJ
— Marko Pavlišič (@MarkoPavlisic) May 5, 2023
Podpiram razumen predlog bivšega predsednika republike. https://t.co/pbKxPVTq1B
— Miro Haček (@MHacek) May 6, 2023
Ja, v politiki je dobro znati narediti korak nazaj, da lahko narediš dva koraka naprej.
Veščina, ki bi jo kazalo osvojiti…— Janez Pogorelec (@JanezPogorelec) May 6, 2023
»Muzej, kakršen koli že, ne more opravljati funkcije spomenika. Oddolžitev ródu, ki je zmogel veliko državotvorno dejanje, lahko opravi spomenik osamosvojitvi. Spomenik času, ko smo razumeli, da smo odvisni drug od drugega in zato drug drugemu tudi odgovorni. Nosil bi tudi pomembno izročilo prihajajočim rodovom, da nič v zgodovini naroda ni podarjeno, saj si je svobodo in dostojanstvo potrebno izboriti vsakokrat znova. Pa tudi, da sta v tem boju potrebna tako pogum kot razum.«
Spomenik slovenske osamosvojitve bi bil poklon našemu skupnemu dejanju, ki se ne bi mogel zgoditi kot dejanje enega dela Slovencev proti drugemu, je dejal Kučan.
Predlog za spomenik osamosvojitve. Plečnikova Katetrala svobode z grobom neznanega junaka, napisi vseh velikih bitk, kjer smo se borili Slovenci, večnim ognjem ter stražo garde SV, po vzoru drugih držav. pic.twitter.com/d2NyGZ7Bof
— Boštjan Lesjak 🇸🇮 (@lesjakb) May 6, 2023
Se pravi, ste proti spomeniku osamosvojitvi in za to, da ostane spomenik revoluciji?
To bi lahko že uredili, ko smo imeli vlado, pred 30 letnico osamosvojitve sem tudi na glas pozival k temu, a ni bilo nobenega odziva…
V čem je problem?
Po mojem spomenik osamosvojitvi rabimo.— Janez Pogorelec (@JanezPogorelec) May 6, 2023
Kučan verjame, da je vsakdo, vsak državljan, ki se je na glasovanju na plebiscitu zavzel za samostojno slovensko državo, po svojih najboljših močeh opravil tudi svojo dolžnost na mestu, na katerem je bil. Še posebej v času odpora zoper agresijo JLA. Brez enotnega odpora, tega skupnega dejanja državljank in državljanov Slovenije, naš skupno prepoznan cilj ne bi bil dosežen, dodaja prvi predsednik.
»Odveč so zato razprave, kdo je bolj in kdo je manj zaslužen za uspeh. Izrazito spolitizirane razprave v zvezi z muzejem osamosvojitve poskušajo dati legitimacijo nekakšnega vsesplošnega samospraševanja o tistem, zdaj že preteklem času, in o zaslugah. Pri tem v resnici ne gre za muzej. Muzej itak je in bo. V njem bo celovito predstavljeno tudi osamosvajanje Slovenije kot pomemben del celotne zgodovine Slovencev. V resnici gre za prisvajanje zaslug, za ideološko interpretacijo takratnega dogajanja in pristransko označevanje in izločanje posameznikov, njihovih dejanj, pomislekov in celo besed, vse seveda zunaj konteksta časa.«