(VIDEO) Sporna depeša o slovenskih medijih, ki je razjezila opozicijo in zamajala koalicijo, je menda »solo akcija« Ukoma in v.d. direktorja Uroša Urbanije – TOPNEWS.si

(VIDEO) Sporna depeša o slovenskih medijih, ki je razjezila opozicijo in zamajala koalicijo, je menda »solo akcija« Ukoma in v.d. direktorja Uroša Urbanije



(VIDEO) Sporna depeša o slovenskih medijih, ki je razjezila opozicijo in zamajala koalicijo, je menda »solo akcija« Ukoma in v.d. direktorja Uroša Urbanije

Z ministrstva za zunanje zadeve (MZZ) so Svetu Evrope (SE) v torek poslali odgovor na prijave civilnodružbenih partnerjev, ki se zavzemajo za svobodo medijev in zaščito novinarjev.

V depeši Urad vlade za komuniciranje (Ukom) na treh straneh oriše svoje videnje zgodovine medijev v Sloveniji in njihovo ozadje. Razvpito depešo o medijih so poslali z Ukoma, Janša in koalicijski partnerji naj ne bi imeli pojma o vsebini. Odgovornost za depešo je v celoti prevzel nase v.d. direktorja Ukoma Uroš Urbanija, ki ga je vlada postavla na mesto direktorja po tem, ko je čez noč po tenu dni razrešila prejšnjega direktorja Mira Petka.

Urbanija, ki je vodenje Ukoma prevzel za določen čas, se bo očitno žrtvoval, saj dolgoročnih ambicij nima, in je direktorovanje vzel očitno kot začasno, zato ne bo presenečenje, če bo na koncu edina “žrtev” celotne operacije,da ne bi bila ogrožena vladajoča koalicija.

Od vsebine so se distancirale vladne stranke SMC, NSi in DeSUS, koalicijske partnerke SDS premierja Janše. V opozicijskih LMŠ, SD, SAB in Levica so pismo obsodili kot zlorabo oblasti v politične namene in rušenja ugleda države. Zahtevajo sklic nujne seje odborov DZ za kulturo in zunanjo politiko, v Levici pa so zahtevali odstop zunanjega ministra Anžeta Logarja.

Z zunanjega ministrstva so sporočili, da je »Vlada RS v okviru svojih pristojnosti in možnosti prek portala Sveta Evrope odgovorila na objavljeni članek na istem portalu. Omenjeno pojasnilo ni bilo pripravljeno na MZZ, ga je pa ministrstvo skladno z uveljavljeno diplomatsko prakso posredovalo prek svojega diplomatskega predstavništva na Svet Evrope.

Vlade držav članic Sveta Evrope imajo možnost, da na platformo posredujejo odzive na objave o domnevnih kršitvah medijske svobode, ki jih tja prijavljajo bodisi posamezni novinarji bodisi stanovska združenja. Nekatere države na te zapise ne odgovarjajo, Slovenija se je v tem primeru odzvala.«

Vodja Ukoma Uroš Urbanija je za Delo povedal, da po njegovem mnenju minister za zunanje zadeve Anže Logar z vsebino depeše ni bil seznanjen, prav tako naj ne bi o tem vedeli nič premier Janez Janša niti koalicijski partnerji, čeprav gre za uradno stališče slovenske vlade.

Po besedah Urbanije je šlo v tem primeru za jasno proceduro, ki ji sledijo tudi sicer – vladni urad za komuniciranje prejme novinarska vprašanja in nanje odgovori, ne da bi o tem posebej obveščal visoke vladne funkcionarje.

Vlada je Svetu Evrope kot odgovor na kritike o pritisku na novinarje v Sloveniji posredovala pismo, v katerem je med drugim zapisala, da večina medijev v Sloveniji izvira iz komunističnega režima. Med drugim je izpostavila javno Radiotelevizijo Slovenija, ki da so jo še do leta 2004 “vodile nekdanje komunistične strukture”.

Svet Evrope je sredi marca v opozorilu št. 1, najvišje stopnje, ki velja za najhujše kršitve svobode medijev, zapisal, da je bil preiskovalni novinar Zgaga od 15. marca tarča sovražne kampanje in je dobival tudi grožnje s smrtjo.

Izvor nadlegovanja je, kot piše na platformi, tvit, ki ga je delila vlada prek računa kriznega štaba, v katerem novinarja in še tri intelektualce označuje za bolnike, ki so “pobegnili iz psihiatrije” in “imajo virus covid-marks/lenin”. Ta tvit je krizni štab pozneje zbrisal s svojega računa, je pa o tem pozneje poročala Nova24TV, še piše v opozorilu.

Gre za odgovor vlade na opozorilo, ki opisuje obtožbe predsednika vlade Janeza Janše na družbenih omrežjih, da javna radiotelevizija širi laži, da jih je očitno preveč, da so predobro plačani … “Gre za zadnji v valu incidentov, ki vključujejo oblastne grožnje in žalitve zoper slovenske novinarje in medije v zadnjih mesecih,” lahko preberemo v opozorilu na podlagi prijav partnerskih organizacij Sveta Evrope – Mednarodnega inštituta za tisk (IPI), organizacije Article 19, Evropske radiodifuzne zveze (EBU) ter Evropske in mednarodne novinarske zveze (EFJ/IFJ).

»Blaž Zgaga naj piše kar hoče. Svoje laži žveči že desetletja, zato mu v Sloveniji nihče več ne naseda, celo njegovi levičarski bratje so ga nagnali iz svojih medijev in se ga izogibajo. Le občasno ga izkoristijo in mu dajo kak #piškotek, v tem času predvsem za laganje po tujini,« se je na tviterju odzval premier Janez Janša na objave Zgage v tujih medijih.

Premier nadaljuje: »Zunaj Zgage ne poznajo, marsikdo lahko dobronamerno kupuje #FakeNews, zato naj pristojni laži sistematično in argumentirano zavrnejo povsod, kjer jih pač raztrosi. Kdor nasprotuje pravici @vladaRS do odgovora, je sam velik nasprotnik medijske svobode.«

Depeša vlade Janeza Janše se začne z ugotovitvijo, da Svet Evrope kaže večji interes za medijsko situacijo v Sloveniji. Nato ponudi tri strani zgodovinske razlage, kako so člani Udbe ohranili nadzor nad slovenskimi mediji, pri čemer posebej omeni časnik Delo in Radiotelevizijo Slovenije.

Nadalje je pojasnjeno, da se je nove medije onemogočalo z nezagotavljanjem oglaševalcev – to naj bi se spremenilo v obdobju prve vlade Janeza Janše med letoma 2004 in 2008. Depeša tega ne pojasni, a glede na zapisano izhaja, da oglaševanje avtor dopisa razume skorajda izključno v luči oglaševanja državnih podjetij, ki so v zadnjih letih bili sicer pomemben oglaševalec v medijih Nova24TV in Demokracija, ki sta v delni madžarski lasti in v solasti vladne stranke SDS.

Avtor vladne depeše na prijave evropskih stanovskih organizacij nadalje opisuje “izredno preganjanje vseh urednikov in novinarjev, ki niso bili del mreže nekdanjega režima”, in sicer po letu 2008. Pri tem uradni dopis slovenske vlade Svetu Evrope posredno zatrdi, da naj bi to prispevalo tudi k smrti vsaj ene osebe in uničenju njegove družine. Vladni odgovor nadalje trdi, da so mediji šli skozi lastninsko konsolidacijo in jih je večina v lasti tajkunov, ki so (bili) mnogi tudi člani Foruma 21 Milana Kučana.

Vlada nato v dopisu uperi obtožujoči prst še v nekdanji novinarki, ki sta se odločili in uspešno kandidirali za mesto v evropskem parlamentu – Tanjo Fajon in Ireno Jovevo. Nato izriše del karierne poti nekdanjega novinarja Roka Praprotnika, ki je razkrival afero Patria, in očrni nekdanjega novinarja Dejana Karbo, ki je zdaj na zaupanje zaposlen v kabinetu šolske ministrice Simone Kustec (SMC). Kot primere razvrednotenja neodvisnosti novinarstva navede še dele kariernih poti Majde Širca, Mirjam Muženič in Blaža Zgage.

Prvo letošnje opozorilo na platformi Sveta Evrope zaradi situacije v Sloveniji je bilo objavljeno 19. marca zaradi napadov na novinarja Blaža Zgago, ki je bil tarča groženj in žalitev, ki so jih vodili mediji, povezani z glavno vladno stranko SDS, širili pa so jih med sledilce tudi upravljavci uradnih državnih profilov na družbenih omrežjih.

Nato se avtor vladne depeše Svetu Evrope vrne v leto 2001 in spomni na napad na novinarja Mira Petka. Tudi on se je nato odločil za nadaljevanje svoje karierne poti v politiki kot član SDS. Njegovega prehoda iz novinarstva v politiko – v zadnjem mesecu je bil tudi nekaj dni direktor vladnega urada za komuniciranje, dokler ga ni nadomestil prav tako nekdanji novinar Uroš Urbanija – avtor vladne depeše sicer ne problematizira.

Levica zaradi depeše zahteva odstop zunanjega ministra Anžeta Logarja. Tudi koalicijski partnerji z vsebino niso najbolj zadovoljni in, kot napovedujejo, zahtevali pojasnila največjega koalicijskega partnerja stranke SDS. Je pa to prva resna razpoka v vladajoči koaliciji, ki je javno obelodanjena, če pustimo ob strani permanentni konflikt med Matejem Toninom in Zdravkom Počivalškom zaradi zapletov pri nabavi zaščitne opreme.

KOMENTARJI

TOPNEWS (0)