Trgovina z orožjem: Komu je Janez Janša “pokvaril” posel s prodajo odsluženih oklepnikov jugoslovanske proizvodnje Ukrajini?
Verjetno ni treba posebej poudarjati, da si ob krvavi vojni v Ukrajini orožarska industrija in različni posredniki in prodajalci orožja manejo roke, saj je vojna odlična priložnost za različne orožarske posle.
Čeprav se glavna polemika v javnosti pri nas v tem trenutku odvija glede nakupa oklepnikov boxer, pogodbo z organizacijo OCCAR podpisal je obrambni minister Matej Tonin podpisal v četrtek, dan pred iztekom mandata pa se v ozadju po začetku vojne v Ukrajini odvijala verjetno še ena zadnjih poslov z orožjem nekdanje jugoslovanske armade in sicer z prodajo odsluženih oklepnikov jugoslovanske proizvodnje.
Kot je znano Slovenija načrtuje nabavo 45 osemkolesnikov za skupno 343,4 milijona evrov. Tonin je danes pojasnil, da oklepniki skupaj z oborožitvijo in tudi dodatnim paketom za usposabljanje in vzdrževanje stanejo 281 milijonov evrov, ostalo pa je DDV, ki ga bo Slovenija plačala sama sebi.
Po katerem so se včeraj razpisali nekateri mediji pa je vreden le odstotek omenjene vrednosti in sicer za 4 milijone evrov za 35 starih oklepnikov uradni naziv je “gosenično pehotno bojno vozila M-80 A”, ki naj bi jih kot odsluženo vojaško opremo že vrsto let neuspešno prodajala. Gosenične transporterje naj bi prodajali že od leta 2016 a kaj ko v bližini ni bilo nobene vojne in roba ni bila “vroča”.
Že pred začetkom vojne v Ukrajini, posebej intenzivno pa po ruski intervenciji v Ukrajini se je ponudila tržna niša in sicer prodaja omenjenih oklepnikov Ukrajini preko češkega podjetja Pamco INT in slovenskega posrednika S Lux, ki je z obrambnim ministrstvom uredil vse potrebno za prodajo 35 starih oklepnih transporterjev.
M-80A je kot rečeno jugoslovansko gosenično pehotno bojno vozilo , ki ga je v osemdesetih in devetdesetih letih prejšnjega stoletja jugoslovanska vojna industrija izdelovala za potrebe nekdanje JLA. Po razpadu skupne države pa so gosenične oklepnike postale last držav, ki so nastale na področju nekdanje Jugoslavije.
Zanimivo je, da so omenjeni oklepniki v posodobljeni verziji še v uporabi v Srbiji. Prav tako tudi na Hrvaškem. Slovenija pa se je uporabi goseničarjev, ki so kot “staro železje” ostali v MORS-u, uporabi le teh odpovedala in se jih je hotela rešiti.
Tu pa se zgodba zaplete, saj je v posel, ki je bil že sklenjen in strani Ukrajine in Češke plačan slovenskemu posredniku zaplete saj je vmes posegla vlada Janeza Janše, ki se je odločila , da omenjenih oklepnikov Ukrajini ne bo prodala ampak jih enostavno podarila in tako “pokvarila” orožarski posel vreden štiri milijone evrov.
Ker je bil posel storniran, saj se je vlada tik pred volitvami odločila,, da oklepnikov Ukrajini ne bomo prodajali, ampak jih podarili, podjetje S Lux pa je sicer poleg oklepnikov kupilo tudi strelivo za omenjene transportne goseničarje, se je celotna operacija hudo zapletla. Kupnina je bila nakazana pogodba pa neizvedljiva, saj naj bi S Lux “sklenil pogodbo z blagom, ki ni v njihovi lasti in je zato razveljavitev posla njihov poslovni riziko”. Nastali so stroški razveljavitve pogodbe in pa kupljeno strelivo, ki ga MORS v paketu ni ponujal in so ga preprodajalci zato morali nabaviti na “prostem trgu”. Šlo naj bi za dober milijon evrov.
Padla je tožba na upravnem sodišču in predlog za začasno odredbo zaradi domnevno nezakonitega sklepa vlade. zadevo naj bi dobilo v roke vrhovno državno tožilstvo in računsko sodišče, ki ga še vedno vodi Tomaž Vesel. Oklepniki bi morali biti namreč po pogodbi predani do junija letos, kar pa se očitno ne bo zgodilo. .
Zadeva pa se še bolj zaplete, saj gre za stare znance v trgovini z orožjem v stilu refrena pesmi ” jer danas mi smo stari znanci ali sutra možda već u distanci”. In kakšne so vojaške značilnosti vozila.
BVP M -80 A
Ta transporter je bil prvič prikazan na paradi leta 1975 v Beogradu. V oklepnih enotah so transporter kombinirali večinoma s tankom m-84. Proizvodnja BVP-80 je potekala v Hrasniškem velikanu FAMOS v Bosni.
Bvp m 80 je bil uporabljen v vseh spopadih na območju nekdanje Jugoslavije. Na splošno se je izkazal za dobrega, vendar so prišle do izraza tudi objektivne pomanjkljivosti streljanja iz kratkih postankov in potem tveganja , da bo zadet tudi sam bvp, ki je zastarel in je zahteval izkušene operaterje. Vozilo ima majhne maskirne zmogljivosti, ker največji doseg leti 38 sekund in v tem času mora bvp stati..
OPIS
Poleg podobnosti s sovjetskim bmp bvp m-80 je oklepni transporter bil popolnoma jugoslovanski proizvod precej originalne konstrukcije.
Pogonska skupina je nameščena v sprednjem desnem delu oklepnega telesa, v sprednjem levem delu je voznikov sedež, za njim pa poveljniški sedež. Kupola z orožjem in lokacijo “merilca ” se nahaja v srednjem delu vozila, zadnji del pa je namenjen bivanju sedemčlanskega pehotnega voda. Telo BVP M-80 je izdelano z varjenjem oklepnih jeklenih plošč. Debelina oklepa spredaj je 14 mm in ščiti pred izstrelki kalibra 20 mm, izstreljenimi z razdalje 100 m. Stranski oklep debeline 9 mm ščiti pred 7,62 mm oklepnimi izstrelki, izstreljenimi z razdalje 100 m. Kar je zelo malo zaščite.
Merilec ima na voljo dnevno tekalno napravo DNS-1 in nočno napravo PNS-1 (deluje kot pasivni ojačevalnik ali aktivna v kombinaciji z IR reflektorjem). Orožje in tarče niso stabilizirani. Poveljnik opazovalnega vozila uporablja dnevni periskop TPKU2B ali nočni periskop TKN-1 (uporablja se z IR reflektorjem OU-3, vendar to ponoči razkrinka vozilo..voznik ponoči uporablja električno optično napravo
M-80 a poganja turbodizelski motor z neposrednim vbrizgom FAMOS 10V003, ki razvije 235 kW pri 2500 vrt/min. za pospešek od približno 40 km na uro je potrebnih 7 sekund, kar je popoln rezultat
Pred razpadom SFRJ se je pojavila posodobljena različica BVP z oznako M-80AK. Vozilo je opremljeno s kupolo “Vidra” s stabiliziranim topom M86 kalibra 30 mm, sklopljeno mitraljezom kalibra 7,62 mm, dvema lanserjema za polavtomatski vodeni model rakete Maljutka (9M14MP1), štirimi izstrelki za dimne škatle in nov dan in nočni vid.
Lastnosti
Dolžina 6,42 m
Širina 2,90 m
Višina 2,2 m
Teža 13,8 tone
Posadka 3 (posadka) + 7 (enota za izkrcanje)
Oklep in orožje
Varjena jeklena plošča ščit
Osnovno orožje 20 mm top
Sekundarni mitraljez za orožje
mobilnost
Pogon Daimler Benz OM-403
320 KM (235 kW)
Vzmetenje torzijske palice
Hitrost 65 km/h
Moč / teža 22,6 KM / tono
Doseg 500 kmBVP M -80 A