Se s ‘tovariško kritiko’ ministric in mistrov SMC-ja Igor Zorčič pripravlja na scenarij prevzema stranke SMC ali gre zgolj za ‘bildanje’ SMC-ja? – TOPNEWS.si

Se s ‘tovariško kritiko’ ministric in mistrov SMC-ja Igor Zorčič pripravlja na scenarij prevzema stranke SMC ali gre zgolj za ‘bildanje’ SMC-ja?

Se s ‘tovariško kritiko’ ministric in mistrov SMC-ja Igor Zorčič pripravlja na scenarij prevzema stranke SMC ali gre zgolj za ‘bildanje’ SMC-ja?

V politiki se zadnje dni odvija zanimiva končnica, pri kateri sta se in Karl Erjavec ter Zdravko Počivalšek odločila za dve različni končnici. Erjavec je stranko odpeljal iz koalicije in seveda pridobil nekaj na priljubljenosti pri merjenju javnega mnenja. Glede na njegovo včerajšnje pismo, da bo proti Janezu Janši v parlamentu kandidiral le, če bo imel zagotovljenih 46 glasov, je pravzaprav Erjavčeva misija končana ali pa vsaj prva faza te misije.

Poznavalci političnega dogajanja so si bili namreč enotni v tem, da bo Erjavec Desus odpeljal iz koalicije in da je bilo samo vprašanje časa, kdaj bo to naredil, ali takoj po prevzemu stranke, vsekakor pa pred volitvami. No zgodil se je prvi scenarij.

https://twitter.com/hrastelj/status/1341261782342639619

Erjavec se je odločil, da bo jokerja izkoristil takoj, in izstopil, ter s tem DeSUS vrnil v “ustaljene” tirnice. Zdravko Počivalšek se je, vsaj sodeč po razpletu dogodkov, odločil za drugo taktiko. Pač v skladu z njegovo napovedjo, da bodo “v stranki v kratkem pripravili celovito in strateško vsebinsko platformo nadaljnjega delovanja” in da je “SMC kot stranka dialoga vedno odprta za sodelovanje s tistimi, ki želijo konstruktivno delati za interese države”.

Nekateri privrženci teorije zarot sicer že sumijo, da je v ozadju zgodbe o financiranju NVO-jev insceniran problem in če se izrazimo v nogometnem žargonu, je Janša SMC-ju poslal idealen predložek na “glavo”, da bi tako okrepil in poenotil SMC, ki je včeraj skupaj z NSi dosegla, da je vlada umaknila iz PKP 7 predlog za novo financiranje nevladnih organizacij, po katerem bi se nevladne organizacije morale na trgu boriti za to, da bi jim ljudje namenili procent svoje dohodnine.

Ena od možnih razlag je, vsaj sodeč po včerajšnjem nastopu Igorja Zorčiča po sestanku štirih predsednikov, prav gotovo ta, da SMC financiranje nevladnih organizacij elegantno pospravi z dnevnega reda in se pač pokaže “kot liberalni korektor v tej vladi”.

Katera strategija se bo pokazala kot boljša, ali Erjavčeva, ki je pravzaprav že naredil posel, ali Počivalškova, ki se je s SMC- jem odločil, da bo nadaljeval delo v vladi in “malo s prigovarjanjem in malo na silo” držal skupaj poslansko skupino, se bo seveda pokazalo šele na volitvah.

Po mnenju desnih političnih analitikov je sedaj Počivalšek “v odlični poziciji”, kjer jim bo moral Janša večkrat ustreči, in to je vsaj po mnenju zagovornikov koalicije “za njih edina realna možnost, da se dvignejo na lestvici podpore, kjer so zelo globoko. Morda pa gre v ozadju vendarle za dogovor med Počivalškom in Zorčičem ter za dogovorjen prenos oblasti znotraj stranke.

Janša bo moral pri SMC-ju biti zelo previden, jih “umetno” stabilizirati in cel čas do konca mandata vezati nase. Na drugi strani pa bodo glede na to, da je vlada zdaj manjšinska, vsi pretresi, vse te situacije s pismi, tviti in vse operacije proti medijem, nevladnim organizacijam in domnevno spornimi zakonskimi predlogi, težje prebavljivi in bodo povzročali toliko večje šoke v SMC-ju.

V kontekstu nove situacije je mogoče razumeti tudi pismo predsednika državnega zbora in enega najbolj izpostavljenih članov stranke SMC Igorja Zorčiča, ki je včeraj naslovil “tovariško kritiko” na svoje strankarske kolege v vladi in opozoril, da PKP 7 ukinja dosedanjo ureditev financiranja nevladnih organizacij, ki se je izkazala za dobro. Njegovo pismo v nadaljevanju objavljamo v celoti.

Je pa zanimivo, da se je koalicija že pred javno objavo Zorčičevega pisma koalicijsko dogovorila in uskladila za umik spornega financiranja nevladnih organizacij, čeprav je Janez Janša v predsedniški palači napovedal, da bodo, če bo predlog financiranja nevladnih organizacij v državnem zboru na glasovanju padel, spoštovali takšno odločitev.

 

Koalicija se je pozno popoldne torej uskladila o umiku spremembe financiranja sklada za razvoj NVO v predlogu sedmega protikoronskega zakona, po kateri se v sklad ne bi več stekal del dohodnine, o katerem lahko zavezanci odločajo sami. Poročila sicer omenjajo, da naj bi se to zgodilo ob soglasju SMC-ja in NSi-ja. NSi ima, sodeč po zadnjih javnomnenjskih anketah, podoben problem, kot ga je imela leta 2008, ko je po sodelovanju v prvi Janševi vladi enostavno izpadla iz parlamenta.

Problem NSi je, da vedno plača ceno za radikalizacijo volilnega telesa, saj njihovi volivci merijo stranko z vatli odnosa z Janezom Janšo in na koncu rajši začasno parkirajo glasove pri SDS-u kot pa v “garaži” lastne stranke. Vendar ostanimo pri SMC-ju in se ustavimo pri pismu Igorja Zorčiča, ki je posredno namenjeno tudi predsedniku Zdravku Počivalšku kot najmočnejšemu ministru v vladi, ki pravzaprav drži pri življenju Janševo koalicijo.
Ali gre zgolj za taktiko, po kateri se Zorčič pripravlja na scenarij po objavi poročila Računskega sodišča, ki naj bi spremenilo politično dinamiko, bo jasno v prihodnjih tednih.

Kako pomembno je to poročilo, se kaže v tem, da se je pri Veselu menda na obisk najavil celo sam premier Janez Janša. Je pa zanimiva digresija iz časa prvega vala epidemije, kjer je, recimo, Tomaž Vesel ob izbruhu afere z nabavo zaščitne opreme, odsvetoval Ivanu Galetu, naj počaka z ovadbami, saj bi lahko zaradi njih padla vlada in bi sredi epidemije to lahko povzročilo vladno krizo. Gale ga sicer očitno ni poslušal, vprašanje, ki se postavlja, pa je, ali predsednik Računskega sodišča Tomaž Vesel pred tretjim valom epidemije razmišlja enako kot med prvim. Verjetno bi prav to rad pri Veselu preveril tudi premier Janez Janša.

Pismo Igorja Zorčiča dvema ministroma in ministricama SMC-ja:

Spoštovane ministrice in ministri SMC,

negativno me je presenetila informacija, da je vlada v državni zbor vložila PKP7, v katerem med drugimi spreminja 28. člen zakona o nevladnih organizacijah, tako da skladu za razvoj nevladnih organizacij jemlje vir financiranja, in sicer sredstva dohodnine, ki jih davčni zavezanci niso namenili za financiranje drugih možnih prejemnikov.

To določbo je v zakon o nevladnih organizacijah leta 2018 vnesla vlada in ministrstvo za javno upravo pod vodstvom SMC, z argumentacijo, da se s tem NVO-jem omogoča sistemsko in neodvisno financiranje.

Bolj kot navajanje razlogov, zakaj je SMC takrat uredila financiranje NVO-jev, je zgovorno strankino obveščanje javnosti:

“Nevladnim organizacijam smo zagotovili podporno podlago za učinkovit, povezan in stabilen razvoj 20. marca 2018.

Za 27.500 nevladnih organizacij, kot jih je bilo v Sloveniji registriranih avgusta 2017, smo uspeli celostno in pregledno urediti celoten sektor ter oblikovati sistemske rešitve, ki bodo pospešile njihov razvoj.

Nevladne organizacije so eden od stebrov civilne družbe, kar se kaže tako v vključevanju NVO v procese odločanja kot tudi v mrežo izvajalcev storitev, ki delujejo v javnem interesu. A samo učinkovit, povezan in stabilen nevladni sektor lahko pomaga pri družbenemu razvoju, porastu družbene blaginje, kakovosti življenja in socialni varnosti. S ciljem, da se uredi celoten sektor nevladnih organizacij ter zagotovi sistemske rešitve za pospešitev razvoja nevladnih organizacij, so poslanci na 39. redni seji državnega zbora podprli zakonodajne sistemske spremembe, ki jih je s širokim soglasjem vseh vpletenih deležnikov pripravil pristojni minister Boris Koprivnikar.

Na predlog nevladnih organizacij smo s sprejemom zakona o nevladnih organizacijah zagotovili tudi sistemsko financiranje nevladnih organizacij, z uvedbo t. i. proračunskega sklada za razvoj nevladnih organizacij. Proračunski sklad je poseben evidenčni račun proračuna za uresničevanja posebnega namena, ki omogoča stabilen vir financiranja brez možnosti, da bi se ta sredstva uporabljala tudi za druge proračunske potrebe ali pa delile na podlagi politično oblikovanih dogovorov.”

PKP 7 torej dosedanjo ureditev, ki se je izkazala za dobro in s katero se je SMC leta 2018 upravičeno pohvalila, ukinja.

Tako korenit odklon v politiki SMC na enem izmed pomembnih družbenih področjih po moji oceni zahteva temeljito predhodno razpravo na organih stranke. Nezaslišano se mi zdi, da o tem ne na stranki ne v poslanski skupini ni bilo nobene razprave in da ste s takšnim rokohitrskim in lahkomiselnim odločanjem o zakonu postavili pod vprašaj konsistentnost politike in tudi kredibilnost naše stranke.

Nenazadnje, o drugačnem financiranju NVO-jev se nismo dogovorili v koalicijski pogodbi, prav to pa nima nikakršne zveze z epidemijo covid-19.

Kot strankarski kolega apeliram na vas, da v vladi zagovarjate politična stališča stranke, ne pa stališč raznih vladnih in drugih svetovalcev.

COMMENTS

Wordpress (0)