EuroIntelligence: Najbolj temeljita analiza rezultatov evropskih volitev o tem, zakaj so bile ankete napačne in zakaj je bil “premik” v desno močnejši od pričakovanj – TOPNEWS.si

EuroIntelligence: Najbolj temeljita analiza rezultatov evropskih volitev o tem, zakaj so bile ankete napačne in zakaj je bil “premik” v desno močnejši od pričakovanj

EuroIntelligence: Najbolj temeljita analiza rezultatov evropskih volitev o tem, zakaj so bile ankete napačne in zakaj je bil “premik” v desno močnejši od pričakovanj

Analiza evropskih volitev  v jedrnih državah EU, je najboljša in najbolj kompleksna analiza evropskih volitve,  saj je specializirana storitev za novice in analize EU in evro območja. Z njihovim  vodilnim izdelkom Eurointelligence Professional ponujajo filtriran in časovno prihranek dostop do pomembnih informacij iz široke mreže nacionalnih in mednarodnih virov. Noben medij ne ponuja primerljive pokritosti. Podajajo tudi lastne strokovne komentarje in analize, pri čemer se trudijo z dozo humorja., brez tega bi evro območje težko zdržalo.

Pokrivajo politiko, ekonomijo in finance. Od začetka leta 2006  pristop EuroIntelligence odlikuje njihova stališče, specifično za evro območje, ko analizirajo nacionalne in mednarodne dogodke in novice. Ko so začeli, so se osredotočali predvsem na politiko in ekonomijo znotraj evroobmočja. Od finančne krize se zdi, da je več vidikov pomembnih za stabilnost regije in njenih sosed.  Obravnavajo geopolitične dejavnike tveganja, ki izhajajo iz politike, financ, energetskih trgov ter zunanje in trgovinske politike. Analiza ki jo objavljamo na Topnews.si  je tokrat posvečena rezultatom evropskih volitev v “jedernih”  državah EU.

V članku “Macronova stava z visokimi vložki” Eurointelligence ugotavlja, da je razpustitev francoske narodne skupščine Emmanuela Macrona tvegana stava, ki se mu lahko izjalovi.
Analizirajo zakaj bo Jordan Bardella, zmagoviti vodilni kandidat skrajne desnice, morda postal premier, če bo skrajna desnica čez tri tedne ponovila uspeh in zakaj bi  lahko čas volitev predstavljal težavo za Ursulo von der Leyen – njena nominacija v Franciji ne bi bila priljubljena poteza

Analizirajo  tudi zakaj je koalicija štirih sredinskih strank na evropskem nivoju  aritmetično možna, a politično težka – včerajšnje glasovanje prevesi tehtnico v korist koalicije desnice. zakaj seje  AfD v Nemčiji   odrezala bolje, kot so kazale ankete, SPD in Zeleni pa slabše – dogaja se politični premik v desno, zakaj  so  nacionalne volitve v Belgiji so postavile N-VA na prvo mesto v Flandriji pred skrajno desnico, premik v desno pa je bil tudi v Valoniji,  zakaj je  Giorgia Meloni zmagala na italijanskih evropskih volitvah, a pred njeno politično agendo je nekaj resnih ovir, in zakaj se evropski liberalci se medtem soočajo s težko prihodnostjo.

Emmanuel Macron, človek, ki rad govori o Evropi, ni pustil časa za pogovore o Evropi. Njegov včerajšnji politični trik z razpustitvijo francoskega parlamenta je vso pozornost preusmeril nazaj na nacionalno politiko. Za vodenje te zgodbe smo se odločili predvsem zaradi posledic, ki bi jih lahko imela tako za Francijo kot za Evropo. Francoske politične stranke imajo zdaj tri tedne časa, da se pripravijo na te zakonodajne volitve. Nam se zdi Macronova poteza, da bi ostal na oblasti, makiavelistična, pri čemer se ne upošteva veliko, kaj to pomeni za Evropo.

Za Macronovo listo, ki jo vodi Valérie Hayer, je bil to pravi poraz, v skladu s tem, kar so napovedovale ankete. Lista Jordana Bardelle je dobila 30 sedežev z 31,5 % glasov. Macronovo zavezništvo je dobilo manj kot polovico tega, 13 sedežev s 14,5 %. Toliko mandatov je dobila lista Rafaëla Glucksmanna z levice, ki je dobila 14 %.

Z mežikom je Macron obrnil stran teh rezultatov in očitno popustil zahtevi Nacionalnega združenja Marine Le Pen, očitnega zmagovalca, ki je pozival k razpustitvi nacionalne skupščine. Toda Macron želi dobiti to stavo.

Tveganje številka ena je kampanja sama. Macron vso svojo vero vlaga v svojo sposobnost mobilizacije proti skrajni desnici. Njegova tema bo ali jaz ali kaos, ki je ista tema že od leta 2017. Predpostavka je, da bodo ljudje morda protestirali proti Macronu na evropskih volitvah, zagotovo pa se bodo spametovali na državnih volitvah. V svoji sinočnji izjavi je posvaril pred nacionalisti kot nevarnostjo za Francijo in za mesto Francije v Evropi. Dejal je, da bo desnica Francijo obubožala in znižala. Bo njegov požarni zid proti skrajni desnici deloval? Giorgia Meloni v Italiji se je izkazala za manjšo grožnjo, ko je bila v vladi. Marine Le Pen in Bardella že leta vodita strokovni diskurz. Volivci jih ne obravnavajo več kot grožnjo. Bardella s svojim diskurzom nagovarja celo desnosredinske Les Republicains, Le Penova pa si je okrepila podporo v majhnih vaseh in mestih.

Macron mora pričakovati, da RN niso pripravljeni vladati Franciji, kot so rekli, da so. Ali lahko RN zmaga na zakonodajnih volitvah? Če je tako, ali lahko Bardella vlada kot premier? Mogoče jim enkrat v vladi spodleti in da bi ta neuspeh ogrozil njihove možnosti na predsedniških volitvah leta 2027. To mora biti trenutna predpostavka v ozadju Macronove poteze. Kaj pa, če je to narobe? Vsi, ki so videli televizijski dvoboj med Gabrielom Attalom in Bardello, bi priznali, da je zmagal Attal, a kljub temu so se glasovi po tem dvoboju povečali za Bardello. On je antijunak, ki je dobil točke simpatij. Kako se lahko Macronova ekipa kosa z nekom, kot je on?

Da bi RN zmagal na teh zakonodajnih volitvah, mora pridobiti 200 sedežev več od 88, ki jih ima trenutno. To je težko, a po nekaterih anketah ni nemogoče. Če je RN na prvem mestu, bi bila Francija v scenariju sobivanja. Macron bi moral predlagati novega premierja, najverjetneje Bardello. Tudi po tem scenariju bi lahko Macron upal na dobiček. Sobivanje je v preteklosti delovalo pri Jacquesu Chiracu, ko je leta 1997 za premierja imenoval Lionela Jospina, in pri drugem sožitju Francoisa Mitteranda z Édouardom Balladurjem. Toda takrat je sobivanje potekalo med tradicionalnimi strankami v peti republiki, ne med dvema novima strankama, ki pred letom 2017 nikoli nista bili na oblasti.

Lahko Macronova stranka zmaga le dva tedna pred koncem? Ali pa lahko vsaj povečajo svojo večino? Eric Ciotti, vodja Les Républicains, je že nakazal, da pod nobenim pogojem ne razmišlja o zavezništvu z Renaissance. To stališče morda ne bo enako v njegovi stranki, kot sta namigovala Nicolas Sarkozy in Gérald Larcher. Macronova računica je morda ta, da bi lahko pridobil tiste v LR, ki želijo na vsak način preprečiti predsedovanje Le Penove. Macron bo morda celo pobral nekaj z levice iz istega razloga. A gravitacijske sile, ki jo je Macron nekoč imel v središču, ni več. Njegov diskurz ni več naelektren, krepi pa se polarizacija na levo in desno.

Če bi RN uspelo priti na oblast in si prisvojiti mesto premierja, bi lahko bil razkol med Bardello in Le Penovo tudi tveganje za njegov vzpon na oblast. Oba imata razlike, ki bodo morda postale bolj izrazite, ko bosta na oblasti. Le Penova je včasih obljubljala politike z levice, medtem ko je Bardella močno zasidran na desnici. Če bi Bardella uspel kot premier, kako se to odraža na Le Penovi?

Tudi Macron se postavlja na kocko. Če RN zmaga na volitvah, kaj to pomeni za Macrona kot predsednika, ki je pravkar opozoril na nevarnost vlade, ki jo vodi skrajna desnica? Ali ne bi ljudje logično sklepali, da bi Macron moral odstopiti? To lahko samo po sebi postane motivacija za ljudi, da glasujejo proti Macronu.

Tudi če bi Macron ostal in sodeloval z Bardello kot predsednikom vlade, bi ga to oslabilo kot voditelja doma in v Evropi. Čas teh volitev bi lahko tudi zmanjšal možnosti za potrditev Ursule von der Leyen za drugi mandat. Evropski svet naj bi o kandidatu za predsednika Evropske komisije odločal na zasedanju 27. junija, tri dni pred prvim krogom parlamentarnih volitev v Franciji. Če se Macron o tej zadevi ne bo želel opredeliti, bo njen zagon morda izgubljen. Tudi Macron bi lahko naredil drzno potezo in predlagal drugega kandidata. Lahko bi na primer ponudil Maria Draghija, ponudbo, ki je morda ne bo mogla zavrniti niti Giorgia Meloni.

Macronova poteza je morda drzna, vendar razkriva ranljivosti v njegovem lastnem taboru in v Evropi v časih, ko je vodstvo najbolj potrebno. To je pravi neuspeh Macronovega drugega mandata.

Center ne drži
Ankete so bile napačne. Premik v desno je bil močnejši od pričakovanj. Tako se je zgodil premik v desno sredino. Izvedljive koalicijske možnosti v evropski politiki se odpirajo desnici socialistov in zelenih. To je velika slika – vendar to še niso končni podatki.

Opozoriti je treba, da je nemška AfD, eden od včerajšnjih presenetljivih zmagovalcev, del skupine nevpisanih, temno sivi klin na desni. Dobili so 15 sedežev, en sedež več od SPD Olafa Scholza. Iz slike je jasno razvidno, da desničarski skupini desne sredine in desnice, kot sta sedaj konstituirani, ne tvorita večine. Evropska ljudska stranka s CDU/CSU kot največjo sestavo, Evropski konservativci in reformisti, ki jih vodi Fratelli d’Italia Giorgie Meloni, ter Identiteta in demokracija, skupina, v kateri dominira Marine Le Pen, ne uspejo. Vendar ta izračun ne upošteva dinamičnih premikov, ki se bodo verjetno zgodili. ECR in ID se lahko združita. AfD ima 15 sedežev – to bi bilo nujno potrebno za koalicijo desnice. Madžarski Viktor Orbán je nepovezan. Prav tako Smer, stranka Roberta Fica na Slovaškem. Večina je 361. Če vključite AfD, Fidesz in Smer, pridete do 351. Nepovezana ekipa Sarah Wagenknecht bi lahko podpirala takšno konstelacijo. To bi bilo dodatnih šest sedežev. Morda so nizozemski ali nemški politiki iz Renewa, ki bi lahko bili del takšne koalicije.

Sredinske stranke imajo skupaj še vedno udobno večino – 462 po teh začasnih projekcijah. A tukaj ni problem aritmetika, ampak politika. Ogromni dobički EPP so v veliki meri rezultat njenega nasprotovanja Zeleni agendi. Če Zelene vzamete iz koalicije, bi še vedno imeli večino – 409 – vendar še zdaleč ni jasno, da bo ta večina dovolj velika za ponovno izvolitev von der Leyenove.

Stranka Von der Leyen je resnična zmagovalka teh volitev in kot uradna strankarska kandidatka je očitno v najboljšem položaju. Njena EPP ima koalicijske možnosti. Toda to je težavno. Kot je razvidno iz grafikona, ne more biti večine proti EPP. Precej verjetno je, da bo CDU zavrnila vsako sodelovanje z AfD. Vendar je prav tako malo verjetno, da bi desna sredina v Italiji ali Franciji želela sodelovati z Zelenimi.

Volitve predsednika komisije so tajne. Možno je, da se neuradne večine uveljavijo, uradne pa ne. AfD ne more biti del nobene formalne koalicije. Če pa von der Leyen maža afriške diktatorje, da sklenejo dogovore z begunci, lahko stori enako z AfD ali drugimi političnimi izobčenci. Ta dva siva klina na desni – nenapisi in ostali skupaj predstavljajo 95 sedežev. Kar nekaj bi jih bilo potrebnih za koalicijo desnice. Že včeraj smo slišali prve hrome, da bi skrajno desničarska ID ponovno sprejela prečiščeno različico AfD.

Razlog za politični premik v desno v Evropi je v tem, da so sredinske koalicije propadle, kjer koli so se poskusile. AfD je posledica treh velikih koalicij v Nemčiji. Demokratična politika potrebuje močne opozicijske stranke. Če ni nasprotovanja središča, gredo nasprotne sile v skrajnosti.

Dogaja se, da nezadovoljni volivci preizkušajo alternative. Ta proces v Italiji spremljamo že kar nekaj časa. Tam so bile v tem stoletju preizkušene tako rekoč vse konstelacije oblasti: koalicija levice, desnice, levih in desnih populistov, centra pod vodstvom Maria Montija ali celotnega političnega spektra pod vodstvom Maria Draghija. V Nemčiji je nezadovoljna mladina podprla Zelene, ki so bili takrat 16 let v opoziciji. Zdaj, ko so v vladi, med mladimi prednjači AfD.

Zato se bo sredina dolgoročno bolje odrezala, če bo sestavljala koalicije bodisi z levico bodisi z desnico – ne pa med seboj. Francija se usmerja v enakovredno koalicijo med sredinskim predsednikom in večino desnice v parlamentu. Mislimo, da je to model tudi za Evropski parlament.

Tako izgleda Nemčija
Kljub katastrofalni kampanji in vzponu novega političnega tekmeca se je skrajno desna AfD odrezala bolje, kot so kazale ankete. Dobili so skoraj 16 %, precej pred SPD Olafa Scholza. Na nemškem delu evropskih volitev je vedno prisoten učinek vmesnega protestnega glasovanja, vendar težko pričakujemo, da bi si Olaf Scholz od tega opomogel.

Včeraj je trem strankam nemške koalicije uspelo med seboj zbrati le 30 odstotkov glasov. To je tako velik politični potres, kot se zdaj dogaja v Združenem kraljestvu – le da v sistemu proporcionalne zastopanosti nihanja v številu sedežev ne bodo tako velika. Obema je skupno to, da če so stvari slabe, je lahko še slabše.

Tukaj je trenutna slika nemške politične geografije.

Veliki stranki v nemški politiki sta CDU/CSU na zahodu, črni del, in AfD na vzhodu, modri delci. Dve veliki zeleni točki na zahodu sta Köln in Münster.

Da je nemška koalicija politično končana, nas ne vodijo le podatki volitev. Ali dejstvo, da se ves čas prepirajo. Gre za to, da njihov politični projekt ne deluje več, potem ko je ustavno sodišče uničilo blatne fonde, s katerimi so ga financirali. Denar je v središču tega.

Poleg tega je zeleni prehod zelo nepriljubljen. Prav tako spremljajoče povečanje regulative in birokracije v zadnjih petih letih. Za plinsko odvisnost Nemčije od Rusije ni mogoče kriviti same koalicije. Toda SPD je bil začetnik te politike, FDP pa podpornik. Zeleni so verjetno najstabilnejši del te koalicije. Zdaj so približno tam, kjer so bili leta 2021. Tri leta se je v nekem trenutku pokazalo, da bi lahko zeleni kancler. To se leta 2025 ne bo zgodilo.

Scholza bo zelo verjetno nasledil Friedrich Merz, ki pa se bo soočal z enakimi težavami s pomanjkanjem razpoložljivega fiskalnega prostora in prihodnjih koalicijskih partnerjev. CDU se mora še soočiti z velikimi političnimi napakami, ki so se zgodile v obdobju Merklove. Merzova politična prioriteta je bila ohraniti skupaj različna krila svoje stranke. Politični komentatorji na levi kar naprej pišejo članke, da je Merz sam sebi najhujši sovražnik, klasična pobožna želja. Večji problem zanj ni priti na oblast kot uspeti zatem. Protivladno razpoloženje, ki trenutno prizadene Scholzovo SPD in Zelene, bo udarilo, če ne bo obravnaval globokih vzrokov.

Premik Belgije v desno
Vzdih olajšanja prihaja iz Belgije, potem ko so državne volitve potrdile, da skrajna desničarska protipriseljenska stranka Vlaams Belang ni dosegla prvega mesta v regiji Flandrija, kot so kazale ankete. N-VA je ohranila vodstvo v Flandriji na zvezni ravni, medtem ko je stranka premierja Alexandra de Crooja izgubila več od pričakovanj. Sinoči je napovedal svoj odstop.

N-VA je tako v položaju, da sestavi koalicijsko vlado v Flandriji. S 23,9 % pa bodo potrebovali manjše koalicijske partnerje, da se pridružijo, potem ko je N-VA izključena iz sodelovanja z Vlaams Belangom, ki je bil drugi z 22,7 %.

Na zvezni ravni Bart de Wever že desetletja dela na agendi konfederacije in se pogaja z valonskimi strankami. Možnosti N-VA, da dobi nadaljnje koncesije, je pripomogel še en velik premik v desno, ki se je zgodil včeraj v Valoniji. Liberalno-konservativna stranka MR je bila prva z 29,6 %, kar je 8,2 odstotne točke več kot na volitvah leta 2019, sredinska Les Engagés pa je bila tretja z 20,7 % in 9,7 odstotne točke. To nakazuje, da lahko sestavijo vlado brez socialistov in tako končajo več kot 40-letno obdobje, ko so bili socialisti na oblasti v Valoniji.

Tudi pogajanja o zvezni koaliciji bodo trajala. N-VA je na zvezni ravni prejela 16,7 % glasov, frankofonska MR pa je na tretjem mestu z 10,7 %. Nobena od strank ne želi sodelovati z Vlaams Belangom, ki je na drugem mestu s 13,8 %. Zvezna koalicija bo odvisna od manjših strank, kot je Les Engagés, ki je s 6,8 % glasov de Croove stranke Open VLD padla na 5,4 %.

Je to Meloni vrhunec?
Giorgia Meloni je opravila svoj prvi nacionalni preizkus priljubljenosti pri volivcih, potem ko je leta 2022 postala premierka. Evropske volitve je naredila za nekakšen referendum o sebi in to se je obrestovalo. Njena stranka Fratelli d’Italia je nekoliko izboljšala rezultate volitev leta 2022. Tokrat je dobila slabih 29 % glasov. To ni tako izrazit 41-odstotni rezultat, kot ga je leta 2014 dosegel Matteo Renzi. Bo pa dovolj dober, da lahko zahteva zmago.

Meloni pa odslej ne bo nič lažje. Delno zato, ker se bo morala spopasti z italijanskim proračunskim primanjkljajem in fiskalno konsolidacijo, ki bo s tem povezana. To lahko postane bolj nujno, če se na poti zniževanja obrestnih mer ECB pojavijo kakršna koli presenečenja, zaradi katerih bodo vlagatelji ponovno ocenili svojo oceno italijanskih državnih obveznic. V Italiji bo veliko notranje pozornosti namenjeno temu, kar bo Evropska komisija rekla 19. junija, ko bo Italijo verjetno spravila v postopek čezmernega primanjkljaja. Meloni bo morda morala bolj skrbeti trg.

Toda njene prihodnje muke si bo povzročila tudi sama. Melonijeva še vedno želi sprejeti ustavne reforme, s katerimi bi italijanski premier postal neposredno izvoljen. Da bi to dosegla, bo skoraj zagotovo morala izvesti referendum, saj njena vlada nima sedežev v parlamentu, da bi drugače lahko sprejela amandma. Tudi če mislite, da ste priljubljeni, je to tvegana strategija. Renzi sam je to ugotovil na težji način dve leti po svojem evropskem zmagoslavju, leta 2016.

Nadalje po vrstnem redu evropskih volitev je nekaj zanimivih rezultatov, ki bi lahko imeli svoje posledice. Kar zadeva opozicijo, je PD prav tako izboljšala rezultate volitev leta 2022, še bolj dramatično kot FdI. Sedi na 24%. Toda pet zvezdic je občutno nazadovalo in se giblje pri okoli 10 %.

Razlika v uspešnosti med obema stranema bi lahko vplivala na vse prihodnje pogovore o zavezništvih. Giuseppe Conte, vodja Petih zvezd, je poskušal ohraniti določeno distanco med strankama. To je kljub temu, kako strogo italijanski nacionalni volilni sistem kaznuje delitev in nagrajuje sodelovanje. To je strategija, ki stranki ne pomaga. Zdi se, da tudi Contejevi poskusi, da bi razlikoval stranko glede zunanje politike, na primer z nasprotovanjem vojaški pomoči Ukrajini, ne delujejo.

Toda najbolj neposredna politična posledica bo morda znotraj Melonijeve lastne koalicije. Lega je imela zelo slabe volitve. Forza Italia je le za las prehitela postavo Mattea Salvinija. Salvinijeva taktika pred volitvami je bila, da se močno obrne v desno, da bi rešil nekaj pomena za Lego. Ni se izšlo. Znotraj lastne stranke je Salvini zdaj na izjemno tankem ledu.

Težka pot za evropske liberalce
Eden očitnih poražencev evropskih volitev je liberalna skupina Renew. Najnovejše projekcije Europe Elects kažejo, da bo skupina padla za 17 sedežev v naslednjem parlamentu. Liberalci bodo še vedno tretja največja skupina v Evropskem parlamentu. Toda ECR je pri glasovanju javnosti prehitel skupino. Macronova renesančna stranka, največja posamezna enota v Renewu, ki je hudo izgubila, je bil dvojni udarec.

Sedaj pa se bo vprašanje preusmerilo na to, kaj storiti naprej. Kampanja je bila precej slabe volje znotraj Renew. To je bilo predvsem zaradi nesoglasij glede tega, kako ravnati s skrajno desnico. EPP, S&D in Renew, tri osrednje sredinske skupine, bodo še vedno imele večino v EP. To bi lahko odložilo vprašanje skrajne desnice za skupino.

Toda sčasoma se bo spet pojavilo. Če je Macronova gambita v Franciji, da skrajno desnico pritegne k sporazumu o sobivanju, lahko to še dodatno zaplete stvari. Valerie Hayer, Macronova glavna kandidatka, je spodbudila poskus, da bi nizozemsko liberalno-konservativno VVD izločili iz skupine zaradi sodelovanja z Geertom Wildersom. Njena stranka se lahko znajde v podobnem položaju kot Marine Le Pen in Jordan Bardella.

Bolj temeljno pa je, da bo treba nekaj preiskati dušo o prihodnosti evropskega liberalizma. Znani Macronov slogan ni gauche ni droit je nekakšno utelešenje ideje. Toda v praksi je izjemno težko prečkati oba hkrati. Na koncu te neizogibno vleče v eno ali drugo smer, odvisno od tega, kdo je močnejši, in političnih okoliščin. To se je zgodilo Macronu in VVD. To je privedlo do izumrtja Ciudadanosa, nekoč močnih liberalnih upornikov v Španiji.

Rezultat je lahko neenotna fronta, ki se trudi oblikovati glavno sporočilo za svoje volivce. Tudi različne liberalne stranke se instinktivno nagibajo v različne smeri. Liberalni konservativci, kot je VVD, se soočajo s skušnjavo, da bi postali čisto konservativna stranka. Socialni liberalci, kot je D66, druga nizozemska liberalna stranka, se morajo odločiti, kako blizu socialdemokratom se želijo približati.

Del tega obračuna bi moral biti položaj glede evropskega povezovanja. Renew vključuje nekaj najbolj navdušenih zagovornikov nadaljnje integracije. V njem so tudi stranke, ki bodisi eksplicitno nočejo, da bi šlo kaj dlje kot zdaj, bodisi načeloma govorijo eno, v praksi pa delajo drugo.

COMMENTS

Wordpress (0)