Kultura smrti – Tradicionalni pokop, upepelitev? Ne, človeško kompostiranje – Kar nekaj mladih Američanov namerava svoje dni končati kot kompost
Kot 30-letna študentka arhitekture leta 2013 je Katrina Spade začela razmišljati o svoji smrtnosti. Natančneje, kaj se bo zgodilo z njenim telesom po smrti. Spade, ki je bila takrat vpisana na univerzo Massachusetts Amherst, je bila v manjšini: le približno petina Američanov načrtuje lastne pogrebe. Tradicionalni pokop, za katerega se odloči 44 % Američanov, se ji ni zdel prav, prav tako ne upepelitev, ki je postala bolj priljubljena možnost poroča Economist.
Later this month, New York will become the sixth state to allow “human composting” https://t.co/sRLwEgZkJg
— The Economist (@TheEconomist) March 9, 2023
Prav tako ne »naraven pokop«, ki bi jo, čeprav prijetno zelene barve, zaradi pomanjkanja prostora verjetno zahteval, da bi bila položena zunaj njenega domačega mesta: New York je na primer leta 1851 prepovedal pokope na Manhattnu južno od 86. ulice. Postajala je vedno bolj zmedena, ker »ni bilo na voljo urbane ekološke možnosti oskrbe smrti«.
Recompose s sedežem v Seattlu, prvi obrat za kompostiranje ljudi v državi, pomaga človeškim telesom, da se spremenijo nazaj v zemljo. Recompose posode za kompostiranje futurističnega videza. 31-letnik je stranka Return Home , obrata za kompostiranje ljudi na območju Seattla. Njegove posode futurističnega videza, polne organskega materiala, kot so slama, lucerna in žagovina, lahko spremenijo človeška telesa nazaj v zemljo s posnemanjem naravnih procesov razgradnje, pravijo v podjetju.
Skaff je zelo živ in načrtuje, da bo še dolgo. Prijavila se je za storitve “prednačrtovanja” podjetja in začela s plačilnim načrtom, ki ji bo omogočil, da sčasoma postane kompost. Razlog: pokopi in upepelitve povzročajo velike okoljske dajatve. Pokopi zahtevajo balzamiranje trupel v strupenih raztopinah in uporabo zemlje za nedoločen čas, upepeljevanja pa povzročajo milijone ton emisij ogljikovega dioksida letno. V zadnjih 15 letih se je stopnja upepeljevanja v ZDA skoraj podvojila, na 57 %, poroča CNBC.com
Mnogi zagovorniki kompostiranja pri ljudeh so razmeroma mladi. Po besedah izvršnega direktorja Micaha Trumana je bilo prvih pet ljudi, ki so se prijavili za storitve predhodnega načrtovanja Return Home, mlajših od 35 let. V Recomposeu, drugem objektu s sedežem v Seattlu, je 25 % strank pred načrtovanjem starih od 20 do 49 let, pravi ustanoviteljica Katrina Spade. To je veliko za službo, namenjeno predvsem nedavno preminulim.
Za nekatere stranke ta podjetja predstavljajo priložnost brez primere. Strokovnjaki, ki preučujejo razgradnjo in vpliv trupel na okolje, se strinjajo. “Moja prva reakcija je bila: Zakaj tega nismo naredili že prej?” pravi Jennifer DeBruyn, profesorica okoljske mikrobiologije na univerzi Tennessee, Knoxville. »To pravzaprav ni nova ideja. Samo novost je, da ga uporabljamo pri ljudeh.«
Človeško kompostiranje je zakonito v šestih zveznih državah in še narašča Na hitro segrevajočem se planetu se nekoliko obrobni koncept vse bolj približuje mainstreamu. Človeško kompostiranje, imenovano tudi »naravna organska redukcija«, je zdaj zakonito v šestih državah in še narašča.
Prvi je bil Washington leta 2019. Kmalu so sledili Colorado, Oregon, Vermont, Kalifornija in New York. Ni vam treba živeti tam, kjer je zakonito, da bi izkoristili ugodnosti: nekaterim strankam Return Home bodo po smrti trupla odpeljali v Washington. »V Miamiju imamo 29-letnike, ki se prijavijo,« pravi Truman. “Mladi nas bodo učili, kako bolje umreti.”
A legalizacija je le prvi korak, pravijo zagovorniki. Naslednja velika ovira je pridobivanje več ljudi na krovu s konceptom. Return Home je na primer močno prisoten na platformi z več kot 570.000 sledilci, ki gledajo videoposnetke o tem, kaj se zgodi z zemljo , kam gredo kosti in druga pogosta vprašanja .
To je dostopen način za učenje osnov, razjasnitev napačnih predstav in prepoznavanje koristi, ki presegajo okoljske, pravi Tabitha Ogren, 39-letna uporabnica TikTok, ki je postala stranka Return Home.
Ogrenova je pritegnila zamisel o ublažitvi prihodnjih bremen svoje družine, saj je opazila stroške in stres zaradi pogrebov, ki jih je predhodno načrtovala. »To, da se jim ni treba odločiti, kaj storiti po moji smrti, je … zadnje darilo, ki jim ga lahko dam,« pravi.
Postopek prijave je bil enostaven: Ogrenova je poklicala podjetje, razpravljala o možnostih za končno lokacijo njene zemlje in določila plačilni načrt. “Skoraj 98 % tega so naredili po telefonu,” pravi.
Skaffova, ki je uporabila isti postopek, je prosila podjetje, naj jo čez nekaj mesecev znova pokliče, da se prepriča, da njena odločitev ni bila nepremišljena. Takrat je vedela, da se počuti prav.
“Ne glede na to, kaj se bo zgodilo do konca mojega življenja – če imam otroke, če nimam otrok, ne glede na to, kakšna bo moja družina v prihodnosti – nihče drug ne bo [načrtoval moje smrti],” pravi.
Obrekovalci vse pogosteje izražajo svoje pomisleke Nina Schoen je prvič izvedela za Recompose leta 2017, dve leti preden je bilo kompostiranje ljudi sploh legalno v Washingtonu. Ker jo je pritegnil dejavnik trajnosti, je po odprtju objekta za javnost leta 2020 postala ena prvih strank podjetja Recompose. »Vse, kar lahko naredim danes, da bi vplival [na pot], je smiselno,« pravi 52-letni Schoen.
Ve pa, da je to potencialno kontroverzna izbira. Pokopi so ljudem tisočletja pomagali predelati smrt, postopek je kodificiran v več velikih religijah. Upepelitev, ki je bila v Ameriki popularizirana šele med državljansko vojno, je v sodobnem katolicizmu zelo pogosta .
Schoen pravi, da je o svoji odločitvi odprto razpravljala z družino in prijatelji, vključno s svojo 10-letno hčerko. Prav tako pazi, da svojih pogledov ne vsiljuje drugim. “Tam je toliko tradicije in vsaka perspektiva tukaj je drugačna,« pravi. Ta kulturni nasprotni veter se stopnjuje. Kljub temu, kar Truman imenuje “izjemna” hitrost zakonodaje do zdaj, se nasprotniki slišijo.
“Neprimerno je nenadoma uvesti popolnoma drugačno metodo, brez prispevka javnosti, verskih skupnosti ali kogar koli drugega zunaj državnega kapitola,” je zapisala katoliška konferenca zvezne države New York v pismu guvernerki Kathy Hochul, ki je trajalo tri tedne . preden je legalizirala kompostiranje ljudi v državi.
Združenje pogrebnikov zvezne države New York, ki predstavlja več kot 950 pogrebnih zavodov po vsej zvezni državi, je prav tako nasprotovalo zakonodaji – očitno iz bolj praktičnega razloga.
“Kot je napisano, pogrebnim zavodom izključuje možnost lastništva [ali] upravljanja obrata, potrebnega za zagotavljanje te storitve družinam,” je organizacija povedala za CNBC Make It po e-pošti in dodala: “Enostavno si zaslužimo priložnost, da nudimo storitev tistim družinam, ki iščejo naravno organsko zmanjšanje.” To pravzaprav ni nova ideja. Pravkar novo je, da ga uporabljamo pri ljudeh.
Truman previdno primerja časovni načrt industrije kompostiranja ljudi s stalno širitvijo legalne industrije konoplje. Podjetja na obeh področjih nimajo dostopa do bančnih posojil in drugih tradicionalnih načinov financiranja brez zvezne legalizacije – toda rekreacijska konoplja, ki je zdaj legalna v 21 državah , ima zagon.
Drugi niso tako optimistični. DeBruyn na primer napoveduje, da človeško kompostiranje ne bo kmalu postalo nekaj običajnega. To še vedno ne bo ustavilo podskupine ljudi, ki želijo “bolje po smrti,” pravi. “Končni izdelek je nekaj zemlje. Vedno bi lahko uporabili več zemlje. Na koncu dneva bo to vedno boljša možnost kot pokopališče.”