Fotofiniš predsedniških volitev – Mediji so odpovedali, bodo tudi ankete? Kdo je volivcem in predsedniškim kandidatom ukradel šov pred volitvami
Se še spomnite na javnomnenjske ankete v ZDA, ki so še tik pred predsedniškimi volitvami napovedovale veliko zmago demokratske kandidatke Hilllary Clinton?
Clintonova je skozi celotno kampanjo z redkimi izjemami v anketah, opravljenih na nacionalni ravni, ohranjala zanesljivo prednost pred Donaldom Trumpom, a so se očitno zmotile, saj je prihod v Belo hišo slavil republikanec Trump.
Po Trumpu se vpliv medijev na predsedniške volitve, kot tudi ankete javnega mnenja, merijo v drugačnih vatlih, saj so popolnoma odpovedali oboji – ankete in mediji, mislim.
Edini, ki je pravilno napovedal zadnje tri izide predsedniških volitev V ZDA, je umetna inteligenca ali superačunalnik, ki je analiziral tudi podatke iz družabnih medijev.
Nekateri analitiki so že pred ameriškimi predsedniškimi volitvami opozarjali na podobno volilno dinamiko kot v Veliki Britaniji v času “Brexita”, ko ankete prav tako niso zaznale dela volilnega telesa, v ameriškem primeru naklonjenega Trumpu.
Če sledimo anketam javnega mnenja v slovenskih medijih teden dni pred predsedniškimi volitvami, bo letošnja predsedniška bitka odločena v prvem krogu. Edina neznanka je volilna udeležba, v primeru, da bo višja od polovice volilnih upravičencev, naj bi po mnenju prekaljenih političnih mačkov, dobili zmagovalca v prvem krogu, ob nižji volilni udeležbi pa v drugem krogu.
Borut Pahor je vsaj sodeč po anketah, bolj kot se bližamo volitvam, močnejši kandidat, Marjan Šarec stagnira ali izgublja, Ljudmila Novak in Romana Tomc se izmenjujeta na tretjem mestu, a ne sežeta preko desetih odstotkov. Edini spremenljivki sta dva kandidata in sicer Boris Popovič, ki se vsaj sodeč po anketah poskuša odlepiti od odstotka podpore in Andrej Šiško, ki prav tako pridobiva vendar znotraj odstotka dveh.
Pa vendarle ne gre pozabiti, da so ankete javnega mnenja vsaj, ko gre za parlamentarne volitve leta 2008 in 2011 popolnoma odpovedale. Podobno, kot se je to zgodilo v ZDA ob predsedniških volitvah in v Veliki Britaniji ob Brexitu.
Zanimivo ob tem je, da trendi tokrat zanikajo kakršenkoli vpliv televizijskih in medijskih soočenj na končni razpored, vsaj pri vrhu. Posamezni kandidati lahko nekaj malega pridobijo ali izgubijo, a vse kaže, da kart resneje nobena kampanja več ne more premešati. Ob tem se postavlja vprašanje kdo nam je ukradel šov pred predsedniškimi volitvami.
Letošnja volilna kampanja na predsedniških kandidatov bo tako ostala zabeležena kot najbolj medla in nastopi predsedniških kandidatov brez presežkov v smislu nekega intelektualnega napora mainstream medijev ali pronicljivih izjav in duelov predsedniških kandidatov.
Seveda je to predvsem krivda mainstream medijev, ki enostavno niso naredili domače naloge. Glede na razliko med anketami glavnih medijev in javnim mnenjem, kaj si ljudje resnično mislijo o kandidatih in o politiki nasploh, me skrbi, da se bodo tudi letos, tako kot sedaj že nekajkrat pred volitvami agencije za merjenje javnega mnenja ponovno opravičevale, kaj, da je šlo narobe in zakaj so tako udarili mimo. Leta 2011 so analitiki napačne napovedi opravičevali z migracijo volivcev v zadnjih dneh pred volitvami.
Gledano z nevtralne pozicije do kandidatov, pa se vendarle postavlja vprašanje oziroma dilema ali ankete merijo ali bolj poskušajo ustvarjati javno mnenje.
Ali kot ugotavljajo v uredništvu Domovine.si “se zdi kot, da ankete namerno želijo uspavati nekatere kandidate, ki da so zmagali, še preden so volitve sploh izpeljane – takoj v startu. koliko volilnih upravičencev bo Pahorjeva na videz neulovljiva prednost uspavala oziroma prepričala, da ostanejo doma ali se podajo na izlet v naravo? Bomo dobili volitve z zgodovinsko najnižjo udeležbo”?
Res je, da včasih ni jasno ali gre za to, da nekoga umetno povzdigujejo, da bi mu pomagali ali da ga hočejo s tem uspavati in sesuti, saj je “naš” že itak zmagal, nima smisla, da sploh gremo na volitve.
V nedeljo bo jasno ali ljudje, ki jih kot anketirance zajemajo agencije niso iskreni ali je kaj narobe z vzorcem, vendar se zdi, da v zadnjem času agencije za merjenje javnega mnenja enostavno ne morejo več zajeti utripa ljudi in tega kaj si resnično intimno mislijo in kako se bodo obnašali in predvsem ali bodo sploh šli na predsedniške volitve.
Pogledaš anketo (kot tale npr. http://www.24ur.com/novice/slovenija/sds-ima-ze-skoraj-toliko-podpore-kot-vse-tri-vladne-stranke-skupaj.html), kaj vidiš ? SDS prva, Janša (pred)zadnji med 20 najbolj popularnih politikov. NSI ne dosega parlamentarnega praga, ima pa 3 politike (Peterle, Novak, Tonin) med prvih 10.
Jaz ankete o strankah in politikih prezrem že nekaj časa, čisto nič pa jim ne verjamem po enem izmed takšnih merjenj kakšni 2 leti nazaj. Takrat je stranka SDS bila prva, med 20 pa niso imeli nobenega politika, stranka NSI pa je bila pod parlamentarnim pragom in z omenjeno trojico med prvih 7.
Se mi zdi, da niti otroci ne bi verjeli takšnim pravljicam.
Javnomnenjske raziskave so prinesle nov udarec demokraciji, saj po novem velja, da lahko kandidira le ta, ki zbere ustrezno število podpisov oz. podporo in !!! pride med prve štri,da te mediji resno vzamejo. Ankete javnega mnenja pa so že dalj časa le koalicijske ali le opozicijske.
Me prestavlja vse skupaj v čas mladosti, ko smo imeli socializem dveh pogledov: ZK-jev in ZSMS-ov.
Se pravi, nas ne vojna, ne ‘Pučnikova pomlad’ nista premaknili niti za milimeter.
Če nisi od Nacionalke ali od PoopTv, te NI.